Articol în colaborare cu Ziarul de Iași, preluat de pe www.ziaruldeiasi.ro
Miercuri, 21 februarie, la Hotelul Ramada din Iaşi, s-a desfăşurat evenimentul de închidere al proiectului “Educaţie în siguranţă de la egal la egal”. Organizat de Teach for Romania şi Asociaţia Necuvinte, manifestarea a fost dedicată identificării şi gestionării cazurilor de violenţă în mediul şcolar şi în mediul familial.
Participanţii au explorat modalităţi de identificare şi gestionare a violenţei în mediul şcolar şi familial. Reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, ai Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse pentru Femei şi Bărbaţi (ANES), psihologi, consilieri, profesori, asistenţi sociali şi mediatori s-au adunat pentru a dezvolta soluţii eficiente şi practice.
Reporterii „Ziarul de Iaşi” au discutat cu directorul regional al Teach for Romania, Gabriela Dima, pentru a afla cât de întâlnite sunt violenţele şcolare şi domestice, în cazul învăţământului preuniversitar din zona Moldovei.
Gabriela Dima a subliniat importanţa proiectului şi a nevoii acute de formare a profesorilor în identificarea şi gestionarea cazurilor de violenţă şcolară şi domestică. Acest proiect a reprezentat un răspuns la o necesitate în comunităţile vulnerabile.
„Proiectul răspunde unei nevoi care există în rândul profesorilor şi a şcolilor, adică o nevoie de formare, astfel încât să poată identifica situaţii în care copiii sunt victime ale violenţei în mediul şcolar sau acasă şi, ulterior, să ştie şi cum să intervină, pentru că foarte mulţi dintre ei se simt depăşiţi, fiindcă nu ştiu întotdeauna cum să gestioneze”, a declarat aceasta. Directorul regional al Teach for Romania susţine că profesorii pot primi diverse indicii care să le arate că ceva nu este în regulă cu elevul, iar la acest curs au aflat cum să le identifice.
Mai mult decât atât, proiectul a avut ca obiectiv aducerea unor activităţi educaţionale în sălile de clasă, pentru a creşte conştientizarea elevilor asupra fenomenului şi pentru a-i învăţa cum să reacţioneze în cazul în care devin victime ale violenţei. E important ca ei să înţeleagă că agresorul este, la rândul lui, o victimă într-un alt mediu şi de aceea junge să fie agresor”, a completat Gabriela Dima.
Conform Teach for Romania, prevalenţa violenţei domestice este în regiunea Moldovei, însă proiectul va fi extins la nivel naţional, pentru a sprijini cadrele didactice din întreaga ţară. Dacă înainte tendinţa de violenţă era în mediul rural, acum apare frecvent şi în mediul urban.
„În proiect, am inclus şi o componentă despre cum să aducă această problematică în sala de clasă, o temă care nu este deloc uşoară, pentru că elevii vin cu foarte multe stereotipuri şi prejudecăţi din familie. Cultural s-au transmis anumite modele, le iau ca atare şi nu le mai chestionează. Atunci, indiferent dacă sunt copii mai mici sau de gimnaziu, trebuie să abordezi subiectul acesta pe înţelesul lor şi să îi şi faci să îşi dorească să schimbe lucrurile”, a transmis Gabriela Dima.
Directorul regional al Teach for Romania a explicat pentru „Ziarul de Iaşi” că există directori de şcoală care nu raportează toate cazurile de violenţă. „Se tem să comunice aceste cazuri. Se tem să nu fie ei puşi într-o lumină proastă. În ultimii ani, după pandemie, raportările corecte au început, însă, să crească. Pandemia a accentuat această defectuoasă comunicare între copii, iar când au revenit la şcoală, provocările au fost mult mai mari pentru profesori”, a spus Gabriela Dima.
Cu toate acestea, ea a accentuat că societatea se află într-un proces de schimbare a percepţiilor asupra violenţei şi a stereotipurilor de gen, însă acest proces nu este uniform şi nu ajunge în toate comunităţile. „Educaţia şi profesorii au un rol foarte mare să educe noile generaţii, să se asigure că nu sunt crescute în acelaşi spirit şi că nu perpetuează o mentalitate veche în care era în regulă să îţi mai loveşti din când în când femeia. Proverbele spun multe despre noi. Sunt vorbe, precum «bătaia e ruptă din rai», «unde dă mama, creşte», cu care am crescut cei mai mulţi dintre noi, iar asta arată că violenţa este acceptată social”, a adăugat aceasta.
Teach for Romania este o organizaţie non-guvernamentală cu o experienţă de 10 ani în recrutarea şi pregătirea cadrelor didactice în şcolile publice din România. Organizaţia promovează ideea că fiecare copil din România merită acces la o educaţie de calitate, alături de profesori şi învăţători care să creadă în potenţialul său. În anul şcolar 2023-2024, 145 de cadre didactice din programul Teach for Romania activează în 126 de şcoli, din 22 de judeţe.
Asociaţia Necuvinte este o organizaţie non-guvernamentală înfiinţată în 2013, care luptă împotriva discriminării, abuzului şi violenţei de gen. Proiectul „Educaţie în siguranţă de la egal la egal” este derulat de Teach for Romania şi Asociaţia Necuvinte, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanţat de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.